Vrijwel iedereen bouwt gedurende z’n carrière langdurige (prettige) relaties op. Vaak gaat het om collega’s, klanten of opdrachtgevers met wie je een vriendschappelijke band ontwikkelt in de loop van je carrière. En die zo – bijna als vanzelf – een fijn netwerk vormen. Maar weet je dat een goed netwerk cruciaal kan zijn voor zakelijk succes? We geven je zeven goede argumenten.

Netwerken is het opbouwen en onderhouden van langdurige relaties, die wederzijds voordelig zijn en die van belang kunnen zijn bij het realiseren van doelen. Zowel in je carrière als je privéleven. Hoe vaak hoor je niet dat een goed netwerk cruciaal is voor succes? Dat het onderhouden en uitbreiden ervan een hoofdrol zou moeten spelen in jouw carrièrestrategie? Inderdaad, héél vaak. Onderhand weet iedereen wel dat netwerken belangrijk is, maar waarom precies?

1. Het biedt kansen

Eén van de grootste voordelen van een goed netwerk zijn de kansen en mogelijkheden die het biedt. De beste kansen worden altijd gedeeld binnen het eigen netwerk van personen, vaak al voordat ze überhaupt naar buiten komen. Denk bijvoorbeeld aan opdrachten, projecten, fusies, personeel, nieuwe klanten of goederen.

Je ziet het vaak bij vacatures: mensen binnen een bedrijf zijn vaak al op de hoogte van een functie die vrijkomt, voordat de vacature verschijnt. Het eerste wat ze dan doen is het polsen binnen hun eigen netwerk. Stel je maar voor wat je zelf zou doen, als je weet dat een functie vrijkomt die geknipt is voor die vriend(in) met precies het juiste profiel? Inderdaad.

Uit marktonderzoek blijkt dat maar liefst 21% van de Nederlanders die van baan wisselden in 2019 hun nieuwe baan vonden via het eigen netwerk. Oftewel: hoe groter je netwerk, hoe groter je kansen.

2. Wat je geeft krijg je ook terug

Netwerken wordt vaak geassocieerd met het benutten van de zakelijke voordelen. En natuurlijk: in een zakelijke setting is er zeker een commercieel argument om te netwerken. Toch is er ook een aspect dat mensen vaak over het hoofd zien. Iemand aan een nieuwe baan helpen of een goed woordje voor iemand doen, geeft je niet alleen een goed gevoel, je bouwt er ook credits mee op. Die persoon die jij aan een nieuwe aan helpt staat zonder twijfel voor jou klaar als je een keer hulp nodig hebt. Oftewel: iemand helpen is wederkerig. Een gunst wordt beantwoord met een tegengunst. What you give is what you get.

3. Het vergroot je zichtbaarheid

Zichtbaar en vindbaar zijn is essentieel voor bedrijven. Eén van de voordelen van netwerken is dat je beter zichtbaar wordt voor de juiste mensen. Door actief contacten te leggen, informatie en tips aan te bieden en mensen te helpen die dat nodig hebben, bouw je aan een solide zakelijke relaties. Zo word je steeds meer die persoon die ´iedereen kent´, die bekend staat als deskundig, betrouwbaar en ondersteunend en die overal voor gevraagd wordt.

4. Het is een bron van kennis en informatie

Voor je ontwikkeling, je professionaliteit en effectiviteit is het belangrijk dat je op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw branche en vakgebied. Je netwerk is de ideale bron voor nieuwe perspectieven en ideeën. Het geeft brede toegang tot nieuwe en waardevolle informatie. Kijk bijvoorbeeld maar eens wat allemaal gedeeld wordt op LinkedIn in jouw branche. Die constante uitwisseling van relevante informatie, ervaringen en uitdagingen is een groot voordeel. Hierdoor kom je tot inzichten die je anders nooit gehad had. En andersom: door zelf regelmatig waardevolle informatie te delen binnen je netwerk bouw je aan je naamsbekendheid en reputatie.

5. Je krijgt gratis, waardevol advies

Een belangrijk voordeel van een netwerk is de mogelijkheid om advies in te winnen. Het bespreken van gemeenschappelijke uitdagingen en kansen opent deuren naar waardevolle suggesties en richtlijnen. Stel je voor dat je elke keer zou moeten betalen wanneer je om advies vraagt bij vrienden, zoals bij een consultant. In de zakelijke wereld is advies vaak noodzakelijk om te overleven. In veel gevallen kun je waardevol advies halen uit je netwerk. Ook hier geldt weer het wederkerigheidsprincipe: wanneer je tijd en moeite steekt in het adviseren van jouw connecties, kun je hetzelfde van ze terugverwachten.

6. Netwerken vergroot je levenservaring

Een groot en divers netwerk zorgt ervoor dat je een bredere kijk op het leven ontwikkelt, zowel privé als zakelijk. Het opdoen van levenservaring zorgt ervoor dat je een betere manager, leider, ondernemer of vriend kan zijn. Hoe meer levenservaring je hebt hoe beter je in staat bent te relativeren. Dit geldt bijvoorbeeld wanneer je kennismaakt met een andere cultuur. Sommige zaken die je als normaal ervaart, blijken dat voor anderen niet te zijn en vice versa. Daarom wordt het hebben van buitenlandse werkervaring als een voordeel gezien bij sollicitaties. Via je netwerk kom je zowel op persoonlijk als op zakelijk niveau tot nieuwe inzichten. Oftewel: het hebben van een groot netwerk versterkt je zelfontwikkeling.

7. Het gaat steeds makkelijker

Door jezelf voortdurend te laten zien en nieuwe mensen te ontmoeten, werk je aan je sociale vaardigheden en het vergroten van je zelfvertrouwen. Sterker nog: hoe meer je netwerkt, hoe meer deze skills groeien en hoe beter het lukt om waardevolle contacten te leggen. Netwerken gaat steeds makkelijker en levert steeds meer op. Succesvol netwerken is niet alleen weggelegd voor natuurtalenten, het is een vaardigheid die je kunt opbouwen door het vaak te doen.

Laagdrempelig netwerken?

Business Link Builders (BLB) is een rijk vertakt regionaal netwerk, gelinkt aan tal van organisaties, branches en ondernemersverenigingen. Dat zetten we in voor ondernemers die bij BLB zijn aangesloten. Ook jouw onderneming introduceren we met plezier bij potentiële businesspartners.

DIT HOUDT HET BLB-MEMBERSHIP IN